onsdag 27 november 2013

Luciasånger


Blinka lilla stjärna
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är
Fjärran lockar du min syn
lik en diamant i skyn
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är

Marsipangrisen
En liten gris av marsipan
jag fått av mor.
Jag undrar just, jag undrar just
 när den blir stor.
Den blir nog stor till nästa jul
min gris av marsipan.
Om jag den göder riktigt bra blir den nog störst i stan.


 
Lusse lelle
Lusse lelle, Lusse lelle, elva nätter före jul.
Lusse lelle, Lusse lelle, elva nätter före jul.
Nu äro vi hitkomna, så näst före jul.
Nu äro vi hitkomna, så näst före jul.


 
Tre pepparkaksgubbar

Vi komma, vi komma från Pepparkakeland,
och vägen vi vandrat tillsamman hand i hand.
Så bruna, så bruna vi äro alla tre,
korinter till ögon och hattarna på sne´.

Tre gubbar, tre gubbar från pepparkakeland,
till julen, till julen vi komma hand i hand.
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis,
de ville inte resa från vår pepparkakegris.

En sockerbagare
En sockerbagare här bor i staden,
han bakar kakor mest hela dagen.
Han bakar stora, han bakar små,
han bakar några med socker på.

Och i hans fönster hänga julgranssaker
och hästar, grisar och pepparkakor.
Och är du snäller, så kan du få,
men är du stygger, så får du gå.


 
I ett hus vid skogens slut
I ett hus vid skogens slut
liten tomte tittar ut
Haren skuttar fram så fort
knackar på dess port
Hjälp, ack hjälp, ack hjälp
Du mej
Annars skjuter jägarn mej
Kom, ja kom i stugan min
räck mej handen din


Sätt dig på bocken

Sätt dig på bocken och håll mig i rocken.
Sen så rider vi bort i galopp.
Till pepparkakskungen, men då blir du tvungen.
Lova att ej äta kungen opp!

Midnatt råder

Midnatt råder, det är tyst i husen,
Tyst i husen.
Alla sova, släckta äro ljusen,
Äro ljusen,

Tipp tapp, tipp tapp,
Tippe-tippe-tip, tapp,
Tipp, tipp, tapp.

Se då krypa tomtar upp ur vrårna,
Upp ur vrårna,
Lyssna, speja, trippa fram på tårna,
Fram på tårna

Tipp tapp, tipp tapp,
Tippe-tippe-tip, tapp,
Tipp, tipp, tapp.