torsdag 28 februari 2013

Skotrar, helikoptrar och snövallar!

Lena och hennes lilla grupp klädde på sig nästan direkt efter frukost och packade vagnen med frukt och bröd. Sen bar det av mot bron och änderna. Vägen dit var dock lång för det fanns så mycket att göra på vägen.
Vi såg både flygplan, helikoptrar, båtar och skotrar. Ett av barnen tyckte att vi borde provåka skotern men Lena var lite orolig att det skulle betraktas som stöld så vi skippade det.
Vi tog oss vidare till de svängande bommarna istället, där stannade vi till och turades om att svänga på bommarna. Det gällde dock att passa sig så för de svängde tillbaka rätt fort. Då kom någon på att man kunde ju faktiskt ducka och krypa under.
Efter bommarna kom vi in på den lilla cykelbanan och där fanns stora snövallar på bägge sidor som var roliga att klättra över. Lite längre fram på snövallen satte vi oss och tog lite banan för att återfå energin. Sen fortsatte vi äntligen fram till bron och ankorna. De blev så glada att vi kom att det simmade fram redan innan vi tagit fram brödet. Det blev ibland riktiga slagsmål om våra små brödbitar.

 
 

På vägen tillbaka var vi både trötta och hungriga men lyckades ändå hålla sams när alla trängt ner sig i vagnen.¨

Genom vår lilla promenad idag har vi täckt in flera av läroplanens mål t.ex. "Förskolan ska sträva efter att varje barn:
* utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
* utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler,
* utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,
* utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning/.../,
* utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
* utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur/../,
* utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar," Lpfö 98/10