onsdag 21 oktober 2015

Onsdag 21/10

Vi började dagen inne en stund där vi läste två böcker med fokus på delaktighet från barnen. I Muminboken fick barnen möjlighet att gissa vad som skulle ske på nästa sida och i Vem-boken låg fokus på att barnen skulle härma hur olika saker låter, exempelvis hur det låter när man stampar, klappar eller skriker. Det var väldigt spännande att utforska dessa ljud, att se hur kompisarna tolkade utmaningen och att det inte finns något rätt eller fel. 

Ur läroplanen för förskolan:
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra."



Efter bokstunden åt vi frukt och firade en kompis som fyllde två år förra veckan.

Det blev också en tur upp till Rodret/Masten där vi lekte på deras gård. Under utomhusvistelsen utmanades barnen i att springa, gå balansgång och hoppa jämfota. 

Ur läroplanen för förskolan
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmågan och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande."

/Hanna och Horiyo