onsdag 28 november 2012

Adventspyssel!

Nu börjar det närma sig advent och med denna årstid kommer massor av juliga, mysiga pysselstunder! När jag skulle gå upp för att hämta målarfärger efter frukosten så fick hon se att de större barnen satt och ritade av sina händer på ett stort papper som de hade målat med grön färg. De ska sedan klippa ut alla händer och sätta ihop till en stor gran att ha på väggen. Det är perfekt att man kan inspireras av varandra på förskolan, så jag hämtade ner grön färg och stora papper för att även vi skulle kunna påbörja pysslet med en egen gran.

Barnen målade glatt och hjälptes åt att pensla två stora papper med grön färg. Många gånger stannade de upp för att granska sina gröna händer som råkat få färg på sig. De blev lite bekymrade över att det var så kladdigt, men jag förklarade att det lätt går att tvätta bort sen och att man ska bli lite kladdig när man målar. Barnen tittade chockartat på när jag målade hela min hand för att göra ett handavtryck på ett nytt papper. Först var det bara ett av barnen som ville kladda ner sig som jag och göra handavtryck, men när kompisarna sett hur kul det var så ville alla tillslut.



När all färg var bortskrubbad så hade vi fruktstund på mattan. Barnen fick själva bestämma om de ville dansa eller lyssna på en saga efter fruktstunden och de valde sagan. Jag berättade sagan om "Bockarna Bruse" med hjälp av träfigurer som illustrerade berättelsen. Efter sagan fick barnen leka sagan själva med träfigurerna. På så sätt får barnen använda flera av sina sinnen.

När sagan var slut så hann vi även med en liten kort sångstund innan det var dags att sätta sig vid borden för att äta lunch. Idag fick vi potatissoppa, morotsstavar och bröd. Alla barnen åt med god aptit!









Förskolan skall sträva efter att varje barn:

utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,

/Sandra